
Direct mailing: wanneer gelden welke tarieven
Een direct mailing is dé manier om op te vallen tussen alle schreeuwende boodschappen van vandaag. Al gelden er verschillende regels die het tarief van jouw direct mailing bepalen. Wanneer geldt welk tarief? Je leest het in onze blog!
Hoe wordt het tarief berekend
Ben je van plan een direct mailing te versturen? Denk dan op voorhand na over je materiaalkeuze, het gewicht en de grootte. Al deze factoren zijn bepalend voor het de kost van je verzending. Maar dat is nog niet alles! Want ook naar de inhoud en het type boodschap spelen een belangrijke rol.
Voeg je bijvoorbeeld de call-to-action ‘in promo’ toe op je enveloppe? Dan mag je rekenen op extra portkosten. Kies je voor een subtielere aanspreking? Dan is de kans groot dat je je kosten kan verlagen. Maar daar stopt het nog niet! Ervaring leert ons dat ook een speciale verpakking invloed heeft op de kostprijs van de mailing. Kies je voor een doosje of sleeve met een speciale sluiting die mogelijk gemakkelijk opengaat tijdens de handling of verzending? Ook dan worden er extra kosten aangerekend.
Je merkt het, de kleine details hebben invloed op de uiteindelijke kostprijs van je mailing.
Direct mailing: je doeleinde bepaalt het tarief
Voldoet je mailing aan één van de doeleinden hieronder? Dan valt je direct mailing onder de direct mailing tarieven van bpost en ligt je tarief voor de verzending dus hoger.
– Een commercieel aanbod met de verkoop van een product/dienst als uitgangspunt.
– Een reclameboodschap waarin je de voordelen van een product/dienst benadrukt die wordt verstuurd aan een ontvanger waar je nog nooit eerder contact mee had.
– Een spaar- of loyaliteitsactie in de kijker.
– Een uitnodiging voor een handelsbeurs of evenement waarbij de producten/diensten worden voorgesteld ter promotie (opendeurdag, handelsbeurs…).
– Een mailing gericht op het vieren van een belangrijk moment zoals feestdagen, een verhuis, een trouw, de geboorte van een kind, een nieuwe job, de aankoop van een huis…
– Een boodschap die aanzet tot het gedrag te wijzigen en/of aanzet tot een vrijwillige actie (screening in het ziekenhuis, bloedgift, beter sorteren…).
– Een nieuwsbrief in de vorm van een mailing die minstens 30% redactionele artikels bevat, minstens één keer per jaar verschijnt en wordt verstuurd naar personen waar je organisatie mee in contact staat (bedrijfsmagazine, nieuwsbrief, jaarverslag…).
Direct mailing: wanneer betaal je geen extra kost
Je betaalt geen extra kosten:
– Wanneer je een mailing stuurt die volgt op een bestelling of cadeau en bepaald wordt door een contract (abonnement, lidmaatschap, aansluiting…). Denk aan een verzending van bestelde producten, een bevestiging van betaling, een opvolging van levering, wedstrijden of onderzoeksresultaten.
– Wanneer je de inhoud van je mededeling strikt persoonlijk is, zoals een identiteits- of bankkaart, getrouwheidskaart, visitekaartjes, lidmaatschapskaarten…
– Wanneer de inhoud een geldwaarde heeft, zoals diensten- en maaltijdcheques, kortingsbonnen…
Maar dat is natuurlijk nog niet alles! Wil je alle voorwaarden lezen? Raadpleeg dan de folder van bpost met daarin een duidelijke oplijsting van alle criteria! Of contacteer ons. Bij Burocad weten we precies aan welke prijs jij jouw mailing zou versturen.
Laat je verbeelding de vrije loop
Ben je nog op zoek naar inspiratie voor jouw direct mailing? Neem een kijkje tussen onze realisaties en wie weet krijg je dat aha-gevoel!
andere bekeken ook deze blogs
alle blogs-
meer lezen
Expo printen voor Webbekoms Broek
In het bezoekerscentrum van het Webbekoms Broek in Diest loopt sinds maart 2025 een indrukwekkende en educatieve tentoonstelling over water, natuur en mens in harmonie. De volledige expo werd aangekleed met op maat gemaakt printwerk van Burocad.
-
meer lezen
Burocadé in de kijker: Geert Venken, onze print expert
Print zit in het DNA van Geert Venken. Al sinds zijn eerste stappen in de grafische sector is hij onlosmakelijk verbonden met drukwerk. Van productie en coördinatie tot advies op maat.
-
meer lezen
Klantentestimonial van Impuls communicatie: Printwerk versterkt onze campagnes
Bij Impuls communicatiebureau in Genk is printwerk geen bijzaak, maar een essentieel onderdeel van sterke communicatiecampagnes. Als vaste printpartner helpt Burocad hen al sinds 2010 om ideeën tot leven te brengen met kwaliteit, snelheid en flexibiliteit.